štvrtok 21. februára 2013

Citrusová marmeláda


Počas základnej a strednej školy ma na mojich predvianočných návštevách Viedne vždy fascinovali potraviny, ktoré u nás vtedy ešte nebolo dostať. Okrem polkilového pravého mandľového marcipánu, ktorý som "dovážala" pre maminku to bola pomarančová marmeláda s kúskami kôry. Pár rokov som ju len obzerala a raz skončila v nákupnom košíku. Nikdy nezabudnem na tú horkú a zároveň sladkú chuť, ktorá sa mi rozvinula na jazyku keď som ju prvý krát ochutnala. A to som ešte nepoznala Crêpes Suzette, pri príprave ktorých ju dnes pravidelne používam. No vždy kupovanú. Preto som sa rozhodla vyrobiť si vlastnú verziu. Nie čisto pomarančovú, tentokrát je to citrusová marmeláda so zmesi citrónov, pomarančov a limetiek. Mimochodom, zaváraninová fľaša z viedenského pomarančového džemu ešte stále existuje :) Každý rok je v nej nejaká marmeláda, len tej pomarančovej sa po druhý krát ešte nedočkala...


do nákupného košíka si vložím:
4 veľké pomaranče
2 citróny
1 limeta
1 gelfix 2:1
1/2 - 1kg kryštálového cukru

Citrusy poriadne umyjem kefkou a namočím na jednu hodinu do studenej vody. Ak sa vám podarí zohnať chemicky neošetrené plody, tento krok odpadá, stačí ich iba umyť. Z dvoch citrónov, dvoch pomarančov a limetky ošúpem kôru, ide to ja klasickou škrabkou na zeleninu. Kôru nasekám na jemné slížiky a odložím. V niektorých receptoch sa zvykne prevariť aby nebola tvrdá, no ja mám rada, keď jemne "křupe". Z plodov odstránim všetky biele časti a vyrežem jednotlivé mesiačiky dužiny tak, aby blany medzi jednotlivými kúskami zostali spolu. Mesiačiky vložím do hrnca, stred so zvyškami dužiny k nim vyžmýkam a vyhodím. Privediem k varu, pridám Gelfix podľa návodu. Treba si dať pozor, má sa pridávať vždy pred cukrom. Pomaly varím už aj spolu s pridaným cukrom (pol kila resp. viac, podľa chuti) a kým nemá zmes hustotu akú chcem (minimálne sa musí variť 5 minút, ale ja odporúčam viac).

Testovanie hustoty asi poznáte, na malý tanierik kvapnete kúsok zmesi z hrnca a po vychladnutí vidíte, akú má hustotu. Podľa toho varíte ďalej alebo už iba tri minúty pred koncom varenia pridáte nasekanú kôru a horúce plníte do umytých a vysušených zaváraninových fľašiek. Obrátite viečkom nadol a zabalíte do deky, v mojom prípade do zimnej čiapky a utierok :) Po vychladnutí odložíme na neskôr alebo rovno zjeme :) Ak zabudnete kúpiť gelfix alebo želírovací cukor ako ja v tomto nafotenom príklade, namiesto džemu budete mať citrusovú omáčku. No aj tej som už našla uplatnenie. Na palacinky Crêpes Suzette.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára