utorok 22. januára 2013

Kde sa najesť v Brne?

Za posledný rok - dva vyrástlo v Brne množstvo podnikov s vydareným konceptom. Aj to je dôvod, prečo tam tak rada chodím. No a druhým dôvodom je moja vbrneštudujúcaabývajúca sis. Samozrejme. Práve vďaka nej poznám väčšinu z nich a preto ak sa chystáte do moravskej metropoly, čítajte ďalej.

V nenápadnom "pasta bare" neďaleko centra na Veveří 6 nečakajte nič iného ako taliansku kuchyňu. A tým nemyslím ponuku dvoch druhov sušených cestovín ponorených v decilitroch smotany s konzervovanými šampiónmi ako je tomu vo väčšine slovenských reštaurácií podobnej cenovej kategórie.
V Cattani som bola dva krát, raz s mojou sis a raz s mojim milým, lebo dobré cestoviny môžeme takmer vždy a všade. Neboli to najlepšie cestoviny aké som kedy jedla, ale vyskúšala som tam kombinácie dovtedy mne neznáme. Bola som spokojná a rada sa tam vrátim. Cattani má svoju vlastnú webovú aj facebookovú stránku, vždy zverejňujú denné menu na oboch. Vstupujete priamo do reštauračnej časti, ktorá je voľne prepojené z kuchyňou, takže nemáte problém si prípravu vašich cestovín pozrieť priamo na mieste. A čerstvé cestoviny vyrobené priamo tu si môžete odniesť aj domov.

interiér a balenie cestovín, ktoré si môžete odniesť so sebou domov - fotografie z FB stránky cattani

Stálu ponuku 4 druhov (aj dosť netypických a dovtedy mne neznámych tvarov) čerstvých cestovín a 5 omáčok dopĺňa každodenne sa meniace menu približne 3 cestovinových jedál alebo risotta, takže vždy je z čoho vyberať. K tomu na výber polievka, nejaké dezerty, vínka a dokonca aj cider, u nás ešte v reštauráciách nie veľmi rozšírený. Ak chcete na pitie iba čistú vodu, žiadny problém. Sami si ju nalejete zo sklenenej karafy na komode stojacej v rohu. Zadarmo. 
Netreba čakať nejakú vysokú gastronómiu michelinských šéfkuchárov, no ani ceny sa nešplhajú do nehoráznych výšok. Presne takto by to malo byť. Kvalita zodpovedá cene.  Za polievku zaplatíte 45Kč, ak si dáte aj hlavné jedlo, máte ju len za 25Kč. Cestoviny alebo risotto vás stoja podľa duhu od 79 do 109Kč, občas sa vyskytne aj niečo drahšie, ale je to skôr ojedinelé. A vraj sa dá platiť aj eurami. Aspoň tak tvrdia na svojej stránke, v reáli som to ešte neskúšala. Pri oboch mojich návštevách sme za dve osoby a za menu pozostávajúce z nápoja, polievky a hlavného jedla neplatili viac ako 300Kč (11,7eura) vrátane tringeltu. Skúste ísť za túto cenu na poriadnu porciu čerstvých cestovín niekde v Bratislave...

takto to vyzeralo na našom stole
Porcie sú dosť veľké, nasýtia poriadne. Cestoviny servírujú na veľkých hlbokých bielych tanieroch a páči sa mi , že ich nesypú už vopred nastrúhaným a vypáchnutým parmezánom zo sáčika, ale navrchu nájdete plátky čerstvo nastrúhaného syra. Niekedy aj viac ako by bolo treba. Risotto som ešte namala možnosť vyskúšať, nabudúce sa mi snáď podarí a dám vám vedieť.

Bistro FRANZ

Na tej istej ulici ako Cattani vyrástlo utešené, architektonicky vydarené svieže bistro s dobrým konceptom a regionálnymi surovinami od miestnych dodávateľov.
Každý týždeň iné menu, obedné aj večerné. Sezónne jedlá, v ktorých nechajú vyniknúť chuť jednotlivých surovín. Bio nápoje, miestne vínka a hlavne - makrónky! od Republiky! Dobrých príchutí je veľa, na tie so slaným karamelom nemajú ešte nijaké aké som doteraz jedla!
Z tohto podniku ešte v mojom fotoarchíve obrázky v inej ako mobilovej kvalite nemám, takže využijem iba ich vlastné publikované na facebookovej stránke.



Začneme polievkami. Majú dve veľkosti - prvá je naozaj malinká, ale ak budete jesť aj hlavné jedlo, postačí. Aspoň je vďaka svojej "malinkosti" roztomilá. Na menu ďalej nájdete predjedlá aj hlavné jedlá, napísané priamo v menu alebo aj na tabuli na stene. Kriedou. Jednoduché riešenie, keď sa nejaké jedlo minie.
Suroviny sú od miestnych chovateľov a pestovateľov, väčšina v bio kvalite. Je skvelé, keď viete, že mrkva je "od Machů", mäso z Mitrovského dvora atď. Pamätám si na quiche so špargľou a žĺtkami, taký trochu "počeštený" - s lístkovým cestom, no skvelý, ľahký a hlavne som sa tešila, že bol z vajíčok od naozajstných sliepok, ktoré poznajú trávu. Nie som človek, ktorý preferuje biopotraviny, je to podľa mňa trochu nafúknutá bublina, no som rada, ak jem suroviny, ktoré nemuseli cestovať cez pol sveta. Zelenine z babičkinej záhrade sa nič nevyrovná. Výborné sú taktiež biolimonády, aj keď trochu drahšie. No vzhľadom na ponúkanú kvalitu nemáte problém tých pár českých korún z peňaženky vytiahnuť.
Obsluha je milá, poradí, je trpezlivá, keď sa neviete rozhodnúť pri výbere. Pri mojich návštevách takí vždy boli. Jediná vec, ktorá je pre mňa nepredvídateľná je obsadenosť bistra - pár krát sa mi stalo, že bolo poloprázdne - poloplné, inokedy úplne plné. Prázdne bolo iba keď bolo zatvorené. To hovorí za všetko.

Ak moja sis porobí všetky skúšky, budem do Brna chodiť za ňou zase. A zase vám prinesiem pár tipov kam ísť na dobré "papaníčko" v Brne. Nabudúce to bude typická česká a moravská kuchyňa.


2 komentáre: