sobota 26. januára 2013

Risotto s hubami a zelerom

Po obhajobách ateliérovej práce - prediplomového projektu, počas ktorého prípravy som žila na pudingu a cestovinách s morcadellou mám konečne trochu času. Počas prípravy na štátnice sa treba trochu odreagovať. Pri hrncoch. 


Od vianoc som bola prvýkrát doma na víkend a premazávala televízny archív všetkých relácií o varení a jedle. Niektoré som si pozrela, zapísala recepty a vymazala. Jedna relácia od Jamieho Olivera (30 minute cooking) ma takpovediac dostala. Risotto s hubami a stopkatým zelerom. Práve ten si môj milovaný kúpil minulý týždeň a odvtedy nám ležal v chladničke. Priznávam, ešte nikdy som ho nejedla, pretože moja mami klasický koreňový zeler nemá veľmi rada a tak sa to prenieslo aj na mňa. Pred časom som dala šancu normálnemu zeleru a teraz aj tomu stopkatému. Nebolelo to. No ani ho nebudem mať na zozname najobľúbenejšej zeleniny. Jamieho ingrediencie do risotta ma však inšpirovali k môjmu vlastnému výtvoru. 


Na risotto so sušenými hubami a zelerom pre dve osoby potrebujeme:
1 stopka zeleru
1 cibuľa
4-5 sušených paradajok
olej z paradajok
za hrsť sušených húb
1/2 lyžičky sušeného sekaného rozmarýnu alebo vetvička nasekaného čerstvého/
750ml kuracieho vývaru
soľ
150g ryže na risotto (arborio, carnaroli, alebo jednoducho ako ja v tomto prípade - Marks&Spencer :))
50g parmezánu
20g masla (za lyžicu)

Zeler, cibuľku, sušené paradajky a huby si nakrájam na malé kocky, prisypem rozmarín a orestujem 5 minút na oleji v hrubostennom hrnci, v ktorom budem risotto pripravovať. Pridám neprepláchnutú ryžu a restujem ešte dve minútky. Ak by som mala víno, zalejem pohárikom bieleho a nechám za stáleho miešania odpariť. Namiesto vína som začala hneď s vývarom.  Potom postupne (po naberačkách) prilievam ďalší vývar a občas premiešam. Ďalšiu naberačku prilejem až keď sa tá predchádzajúca takmer vpije do ryže. Trvá to približne 15-20 minút a tento postup opakujem, kým sa mi vývar neminie. Ak sa totiž náhodou minie (stáva sa, každá ryža vypije iné množstvo tekutiny) a ryža ešte nie je "al dente" = na skus = vnútri trochu chrumká, prilievam čistú vodu. Akonáhle sú zrnká al dente, prilejem pol naberačky vývaru, zdroj tepla vypnem, hrniec prikryjem a nechám 5 minút opočívať. Po tomto čase skontrolujem konzistenciu - risotto by malo byť krémové, malo by sa na tanieri pri pohrkaní rozlievať. Ak je príliš husté, prilejem ešte trochu vývaru, primiešam najemno nastrúhaný parmezán, maslo, prípadne dochutím soľou a čiernym korením.

K risottu, ktoré bolo tak trochu mojim chuťovým experimentom, som pripravila vcelku opečenú bravčovú panenku, ktorú som deň predtý naložila do olivového oleja, lyžičky medu, čierneho korenia a rozmarýnu. Panenku nerobievam takmer vôbec, no začnem, lebo je skutočne lahodná. Rozplývala sa na jazyku. Asi nie je veľmi "taliansky správne" kombiovať risotto s mäsom, no mne sa chute pekne dopĺňali a ladili k sebe.

2 komentáre:

  1. aj ja som si včera robila hubové rissoto, konečne mi dorazili hríbiky z domu :)
    (prečo si mi vymazala Jamieho?!)

    OdpovedaťOdstrániť