štvrtok 20. decembra 2012

Ružičkový kel z Brna

Aj keď je Brno a celkovo Čechy tak blízko, predsa len sú iné. Hlavne čo sa týka prístupu k surovinám, gastronómiou, farmárskymi trhmi a lokálnymi surovinami. Máme sa čo učiť, bratia Česi nás predbehli. Je to až paradox, že v krajine, kde na každom rohu nájdete obchod s potravinami po dobe trvanlivosti, sa nájde dosť ľudí na to, aby podporovali čerstvé a lokálne suroviny.
Do Brna chodievam za mojou sis, ktorá tam študuje. Naše stretnutia sa vždy točia okolo jedla. Naozaj vždy. A práve v moravskej metropole som prvý krát varila a jedla ružičkový kel, ktorý mi naozaj chutil. V detstve som ho pár krát ochutnala, bol horký a nezanechal mi v chuťovej pamäti dobré spomienky. Asi to bolo prípravou. Keď som na Zelnom trhu natrafila na krásny drobný kel, neodolala som. Už dlhšie mi totiž behala hlavou jeho tak trochu iná príprava. Zo "Zelňáku" som si neodniesla len zelené guličky kelu, ale aj šalotku, hokkaido tekvicu, cvikľu a inú zeleninu od miestnych farmárov. Proste radosť nakupovať, keď je z čoho vyberať.





na večeru pre tri slovenky v Brne potrebujeme:

ružičkový kel:
500g ružičkového kelu
150g anglickej slaniny, nakrájanej na plátky
2 stredne veľké šalotky (môže byť aj menšia cibuľa)
1 pl masla
soľ podľa chuti

tekvicové pyré (kaša):
1 hokkaido tekvicu (cca 600g)
400 g zemiakov
sušený tymián
1+2 pl masla
50-100 ml mlieka (podľa potreby)
soľ

Ako prvú si zapnem rúru na 180°C. Do hrnca s objemom liter až dva si dám zovrieť vodu. Hokkaido umyjem, rozkrojím na polovicu a lyžicou vyberiem jadierka. Nakrájam ju na mesiačiky a tie na kocky (približne 1,5x1,5 cm alebo ako sa podarí), vložím do zapekacej misky, osolím, posypem tymiánom a pridám lyžicu masla. Šup s tekvicou do trúby na 40 minút. Kým sa pečie, ošúpem a na kocky nakrájam zemiaky, dám ich do hrnca. Zalejem vodou a varím, kým nie sú mäkké, môžu sa aj rozvariť, nič sa nestane, aj tak z nich bude kaša. Popritom si očistím kel. Ak má poškodené vrchné lístky, dva-tri odstránim, zrežem mu nožičku a narežem ju do kríža asi do polovice hĺbky ružičky. Vodu, ktorá mi zatiaľ zovrela v hrnci si osolím a kel v nej povarím bez pokrievky 7-10 minút (záleží na veľkosti ružičiek), aby bol takmer mäkký. Kým sa mi varí kel, nakrájam si slaninu na prúžky, cibuľu alebo šalotku nasekám na jemné kocky. Na panvicu dám lyžicu masla, prihodím slaninku a 1 minútu restujem. Prihodím k nej šalotku a opekám kým nezozlatne. Ak slaninka pustí málo tuku, môžeme pridať trochu slnečnicového oleja alebo masla. Keď je základ krásne zlatý, pridám k nemu ružičky kelu a opekám ešte tri minúty. Solím opatrne, podľa chuti, keďže kel sa varil v slanej vode a slanina je už tiež slaná. K uvareným scedeným zemiakom pridám upečenú tekvicu, maslo a teplé mlieko. "Šťouchadlem" na zemiaky všetko rozpučím na kašu. Ak si niekto nepotrpí na ultrahladkú kašu a má v nej rád jemné kúsky zeleniny ako ja, bude mu to aspoň trvať kratší čas. A večera je na svete.

V tomto prípade bol kel ako "hlavné" a kaša ako príloha, no ružičkový kel sa dá použiť aj ako príloha k dobrému steaku či grilovanému kuraciemu mäsu. Určite bude príjemným spestrením.

Dobrú chuť.






2 komentáre: