utorok 20. novembra 2012

Rukolové pesto + domáce tagliatelle


Hovorila som si, že ešte nie som taká stará, aby som mala strojček na cestoviny. Viem, je to hlúposť, ale táto vec sa mi viaže k plne vybavenej kuchyni a kuchárke, ktorá už toho preskákala a navarila viac ako veľa. No stalo sa, čo som nečakala. Na narodeniny som dostala od mojich rodičov...tadáááá... strojček na cestoviny. Vo veľkej krabici, s nádstavcom na tenké slížiky (capellini) aj široké rezance (tagliatelle).

Svoj krst zažil na chalupe pri výrobe drevorubačských párancov, svoju  internátnu premiéru  pred pár dňami. Po strastiplnej ceste autobusom a ešte strastiplnejšej ceste na mojom ramene od zastávky po internát.  Ľahký teda rozhodne nie je, najmä keď k nemu pribalíte oblečenie na dva týždne a prichádzajúce chladné „skorozimné“ dni. No ale podarilo sa a tu je výsledok. 

Domáce tagliatelle s rukolovým  pestom.




Ten „pravý“ a najlepší recept na domáce cestoviny som ešte nenašla, stále skúšam. Budem musieť  minúť ešte veľa múky a vajíčok, kým sa mi to podarí. No ako sa hovorí, koľko kuchárov, toľko rôznych receptov na jedno jedlo. Ja vám ponúkam moje odskúšané.

Domáce tagliatelle (cca 650g hotových cestovín):
500g      hladkej múky
5ks        vajíčok (veľkosť  „L“)
5pl         olivového oleja

Hladkú múku nasypem do dostatočne veľkej misy (objem aspoň 2 litre), v strede vytvorím „kráter“ do ktorého vylejem vidličkou rozmiešané vajíčka a olivový olej. Ja na začiatku miešam drevenou varechu, keď začne byt hmota celistvá, miesim rukami. Keď sa mi cesto vyformuje do malého bochníka, preložím ho na dosku a miesim, kým nie je vláčne. Ak je cesto príliš mäkké, môžeme na dosku pomaly prisypávať múku a zapracovať ju do cesta. Odložím zabalené do igelitového vrecúška na pol hodinku do chladničky. Medzitým si pripravím pesto. Po polhodinke si cesto vyberieme z chladničky, krájame na menšie kúsky – placky, ktoré preháňam medzi valčekmi nastavenými od hrúbky 7 až po hrúbku 3. Pásy cesta dlhé cca30cm nechám na čistej utierke asi 10 minút obschnúť, až potom ich pomocou nástavca na široké rezance „rozrežem“, položím znova na utierku a posypem múkou, aby sa nezlepili. Takýmto čerstvým cestovinám stačí vo vriacej osolenej vode 2-3 minútky a sú hotové.

Dva alebo tri krát som sa pokúšala vytvoriť pesto aj v mažiari, tak ako by sa to robiť malo, ale buď na to nemám dostatočne šikovné a silné ruky alebo trpezlivosť. Alebo oboje J Názov pesto totiž vzniklo z talianskeho slovesa „pestare“, čo po taliansky znamená drviť, tĺcť, mlátiť. Ja vám preto predstavujem svoje „mixto“ .

Rukolové pesto (mixto) (6 porcií):

50g         rukola, umytá a posekaná nahrubo
50g         píniové oriešky
1dcl        olivového oleja, extra panenského
50g         parmezán (ja som tentokrát použila grada padano)
3            strúčiky cesnaku
              soľ – podľa chuti

Cesnak ošúpem a nasekám na väčšie kúsky, hodím do misky, v ktorej budem pesto mixovať, spolu s orieškami, soľou (na začiatku radšej menej) a olivovým olejom. Ponorným mixérom jemne rozmixujem, pridám rukolu, parmezán a domixujem do jemne hrubej kašovitej konzistencie. Podľa chuti pridám ešte soľ. Doma hodím všetky ingrediencie do sekáčika na potraviny, pomixujem a je hotovo. Ak ho nezjete hneď, v chladničke vydrží nejaké 3 dni, no môžete si ho schovať aj do mrazničky. A v prípade lenivej nálady alebo nedostatku ingrediencií ho vybrať.

Výsledok?

Pre dvoch som si na panvicu dala domáce sušené paradajky od maminky(70g) , nasekané naložené kapary (50g), prihodila som k nim uvarené cestoviny (250g) a pesto(1/3 dávky), zamiešala, pridala umyté rukolové lístky (25g) a šup s tým na tanier. Navrch som ešte natrhala kúsky prosciutta a nastrúhala gradu padano. Len sa po nich zaprášilo :)

Možno si poviete, také jednoduché jedlo a jeho výroba trvá tak dlho. Áno, ale ak máte voľný deň a chuť variť, nie je nič lepšie ako vyrobiť si všetko doma. A keď ten čas nie je, stačí kúpiť klasické sušené cestoviny a vopred pripravené pesto vytiahnuť z mrazničky.

Buon appetito.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára